Meer resultaat met inbound marketing

Inbound marketing heeft als doel nieuwe klanten aan te trekken via waardevolle inhoud en positieve ervaringen. Het is een steeds populairder marketingtechniek, ook voor B2B. In dit artikel lees je over wat het is en hoe Alion je ermee helpt om resultaten te boeken.

Niels Bovendeur

Alion is specialist in het invullen en verbeteren van de digitale raakvlakken van je merk met je doelgroep. Zo verzorgen we verkeer en leads van hoge kwaliteit voor je merk. In dit artikel vertellen we je over de verschillende inbound marketing technieken waarmee wij merken helpen.

Inbound marketing

Digital inbound marketing is een marketingstrategie met als doel om op een organische manier potentiële klanten naar je organisatie toe te trekken. Door het opbouwen van vertrouwen en het merk neer te zetten als thought leader in de branche. Dat leidt tot hogere conversies en dus verkoop. Inbound marketing is een klantgerichte aanpak die draait om het creëren van waardevolle en relevante inhoud, beter vindbaar worden en het aanmoedigen van prospects om een interactie met je merk aan te gaan.

Technieken en kanalen

Digitale inbound marketing wordt steeds belangrijker in de huidige digital-first wereld, waarin consumenten toegang hebben tot een overweldigende hoeveelheid informatie en gebombardeerd worden met talloze marketingberichten. Door waardevolle en relevante inhoud te leveren, helpt digitale inbound marketing bedrijven zich te onderscheiden en een sterke online aanwezigheid te creëren. Veel gebruikte technieken en kanalen die je bij digitale inbound marketing ziet terugkomen zijn:

Content marketing
Dit omvat het creëren en delen van waardevolle inhoud, zoals blogberichten, een gastschrijverschap, column, infographics, ebooks en video's, met als doel het aantrekken en betrekken van een specifiek doelpubliek.

Zoekmachine optimalisatie (SEO)
Zoekmachine optimalisatie of SEO omvat het optimaliseren van de inhoud en structuur van een website om hoger te scoren in de resultatenpagina's van zoekmachines zoals Google en Bing voor relevante zoekwoorden en zinnen.

Sociale-mediamarketing
Dit omvat het gebruik van sociale mediaplatforms, zoals LinkedIn, Facebook, Instagram en Twitter, om met potentiële klanten in contact te komen en naamsbekendheid op te bouwen.

E-mailmarketing
Hierbij worden gerichte en gepersonaliseerde e-mails gestuurd naar leads, prospects en klanten om relaties op te bouwen en conversies te stimuleren. Dat kan een traditionele nieuwsbrief zijn, maar ook een geautomatiseerde flow waarbij prospects of nieuwe klanten een reeks gepersonaliseerde mailings ontvangen.

 

Inbound marketing voor B2B

Inbound marketing is een effectief instrumunt voor B2B-bedrijven die zich richten op professionals in een specifieke branche, zoals bijvoorbeeld de kennis- en maakindustrie.

Als bedrijf wil je inhoud die specifiek is afgestemd op de behoeften en interesses van je doelgroep. Je eigen sales team of buitendienst kan hier van grote waarde zijn. Zij weten vaak precies waar de klant graag meer over wil lezen. Deze content kan bestaan uit blogposts, ebooks, infographics en andere vormen van content. In dit artikel lees je er meer over.

Door de inhoud van de website te optimaliseren voor relevante trefwoorden uit de sector, kunnen B2B-bedrijven hun zichtbaarheid in zoekmachines verbeteren en gekwalificeerde leads uit de sector aantrekken. In dit artikel lees je er meer over.

Social media platforms zoals LinkedIn en Instagram zijn ook voor bedrijven in B2B prima kanalen om in contact te komen met je doelgroep. Kies de juiste kanalen en bouw een sterke online aanwezigheid op door hier de juiste content te delen, deel te nemen aan industriespecifieke discussies en in contact te komen met influencers uit de sector. Allemaal dragen ze bij aan het vestigen van je merk als bekende thought leader in de sector.

Inbound marketing kan B2B bedrijven zelfs direct helpen bij het genereren van leads door waardevolle content aan te bieden in ruil voor contactinformatie. Bijvoorbeeld met een whitepaper campagne. Een lead kun je vervolgens opvolgen met e-mailmarketing en zelfs remarketing om de relatie te versterken en de lead betrokken te houden totdat hij klaar is om een aankoop te doen.

Door je te richten op je doelgroep en daar waardevolle en relevante inhoud voor te leveren, kun je als bedrijf in de b2b inbound marketing gebruiken om potentiële klanten aan te trekken, te binden en te converteren!

Hoe zet je leads om in resultaat?

Dan is het tijd voor het echte werk, wat doe je met je leads? Hoe zorg je ervoor dat marketing qualified leads  converteren naar sales qualified leads en dat die uiteindelijk klanten worden?

Het converteren van een lead uit een LinkedIn lead gen campagne naar een echte deal kan best een uitdaging zijn, maar er zijn een aantal stappen die je kunnen nemen om het conversiepercentages te verbeteren:

Segmenteer de leads in verschillende groepen op basis van factoren zoals functietitel, bedrijfsgrootte, branche, enz. Zo kun je meer gerichte en gepersonaliseerde follow-up berichten schrijven.

Personaliseer je follow-up. Zorg ervoor dat je in je follow-up e-mail of bericht de specifieke campagne vermeldt die de lead heeft gegenereerd en informatie opneemt die je over de lead hebt geleerd van hun LinkedIn profiel. Voer bijvoorbeeld een scan uit die je direct meer leert over het bedrijf. Dit laat zien dat je de tijd hebt genomen om de lead te onderzoeken en echt geïnteresseerd bent om zaken met ze te doen.

Geef de lead in je follow-up waardevolle informatie met betrekking tot hun behoeften of interesses. Dit kan een white paper, case study, demo, of een ander soort inhoud zijn die waarde toevoegt en helpt vertrouwen op te bouwen bij de lead. In ons geval is dat bijv. vaak de uitnodiging voor een strategiegesprek.

Koester de lead: Zelfs als de lead niet klaar is om een aankoop te doen, is het belangrijk om de relatie met hem te blijven onderhouden. Blijf in contact door bijv. af en toe te bellen of een persoonlijk mailtje te sturen, en deel relevante content via je nieuwsbrief.

Blijf meten en optimaliseren. Controleer steeds de resultaten van de campagne en pas deze waar nodig aan om de conversie te verbeteren. Dat kunnen aanpassingen zijn in de follow-up berichten, de targeting of zelfs de propositie in de initiële content.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650