De waarde van online reviews voor b2b

Dit artikel geeft inzicht in waarom en wanneer je online reviews moet inzetten als bedrijf in de zakelijke markt. Daarnaast geven we drie tips om er het meeste uit te halen. Lees dus snel verder.

Niels Bovendeur

Wanneer werken online reviews?

Online reviews en recensies hebben steeds meer waarde voor bedrijven die opereren in de b2b sector, zoals zakelijke dienstverlening, kennissector en maakindustrie. Op het moment waarin een potentiële klant je product of dienst overweegt en online zoekt naar je bedrijf, kan een goede review net het zetje geven om tot de volgende actie over te gaan.

Reviews gebruiken in een campagne

Een goede review is daarom een zeer waardevol instrument in je campagnestrategie. Hoog in de funnel (awareness / SEE) moet je bedrijf opvallen en de aandacht trekken. Lager in de funnel (overweging / THINK) wil je met de juiste argumenten en informatie  overtuigen. Een relevante review kan op dit moment helpen om het vertrouwen te vergroten.

Reviews na de ‘deal’

Ook als de deal is gesloten en het project of product is opgeleverd  is het uitvragen van een review een leuke manier van actief accountmanagement. Je laat je klant dan nog even goed nadenken over de voordelen van de samenwerking met je bedrijf. Zo verstevig je de band met je bestaande klanten en trek je weer nieuwe klanten.

Walk the talk

Wij houden van ons werk en van onze klanten. Maar nog liever zien we dat onze klanten van ons werk houden, en hier ook zelf over schrijven. Daarom gebruiken wij de review optie van Google. Die kunnen we op onze website tonen, maar worden tegelijkertijd in de zoekresultaten in Google weergegeven. Dat geeft dus bij een zoekopdracht ook nog eens extra vertrouwen.

3 tips voor het verbeteren van online recensies voor je bedrijf:

  1. Vraag het! De meeste klanten laten niet uit zichzelf een review achter. Integreer deze stap dus in je account management proces.

  2.  Moedig klanten aan hun ervaringen met anderen te delen. Bijv. op LinkedIn. Dit zal de kans vergroten dat mensen anderen aanraden om je diensten of producten te gebruiken.

  3. Omarm negatieve reviews: negatieve reviews bieden bedrijven de kans om dingen te verbeteren. Vraag klanten om feedback en stel maatregelen voor om hun feedback te incorporeren

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650