Maak content voor je doelgroep, niet voor de zoekmachine

Door je boodschap goed te schrijven, genereer je aandacht en relevant verkeer voor je eigen kanalen en website. Hoeveel aandacht je krijgt én behoudt hangt af van de kwaliteit en frequentie van je content.

Niels Bovendeur

In onze vorige blogpost hebben we geschreven over het nut van content. Het is de basis van je digitale marketing. Je kunt zoveel content produceren als je wilt, maar als niemand het leest haal je alsnog je doelen er niet mee. Daarom moet je erachter komen welke onderwerpen waardevol zijn voor je doelgroep.

Maar hoe doe je dat? Een handige checklist is om te kijken of je onderwerp voldoet aan één van de volgende criteria:

  • Waar vinden je bezoekers je op? Welke zoekwoorden hebben ze gebruikt? Welke zoekwoorden en synoniemen zijn er? Je vindt deze terug in de data van je Analytics
  • Welke informatie zoekt je doelgroep? Dit kun je achterhalen door gebruik te maken van de Google Search Console of via Google Trends.
  • Welke uitdagingen ervaart je doelgroep? Hoe kan je merk of onderneming hierin een oplossing zijn?
  • Waar is je merk of onderneming goed in? Maar vooral, waarom ben je er goed in?
  • Wanneer je onderwerpen hiermee matchen begin je meteen goed! Je hebt namelijk al dat stukje meerwaarde voor je doelgroep wat ervoor zorgt dat er de ‘wil’ is om te lezen. Kies er één en ga aan de slag.

Bekijk de problemen

Als je over het probleem van de doelgroep schrijft is het wel de bedoeling om ook een oplossing aan te dragen. Je hebt immers een verwachting waar te maken. Verdiep je daarom in het onderwerp, laat een expert uit je organisatie aan het woord, bekijk het probleem van meerdere kanten en weersta de verleiding direct breder te gaan praten. Daar kun je beter een volgend artikel voor gebruiken.

Als je dit consistent doet bouw je een ‘fan base’ op die ervoor zorgt dat bij de volgende keer dat je content deelt deze ook wordt gelezen. Naast trouwe lezers kun je ook het aantal volgers vergroten op de social kanalen waar je op actief bent. Zo zal je merk steeds meer gezien worden als thought leader, wat bijdraagt aan je reputatie.

Naast de voordelen naar buiten toe, zorgt content ook voor kansen binnen je bedrijf. Want in je organisatie is vaak erg veel kennis (en dus waarde) aanwezig. Betrek daarom de medewerkers buiten je marketingteam voor het bedenken van waardevolle onderwerpen. Stel een veelgestelde vragenlijst op, laat je sales team vertellen over welke onderwerpen zij vaak met hun klanten praten. Uit eigen ervaring weten we dat je content én je merk binnen je organisatie dan meer gaat leven.

Sta je op het punt om te beginnen met het maken van waardevolle content maar heb je nog geen idee in welke vorm je dit moet gieten. Geen probleem, in ons volgende blogpost gaan we dieper in over het uitwerken van je onderwerp naar de juist content vorm voor je doelgroep. Wil je up to date blijven? Schrijf je dan in voor onze gratis nieuwsbrief.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650