Zonde! Want met een goed antwoord op de budgetvraag brengt je veel helderheid. Door er even goed over na te denken kun je niet alleen een budget bepalen, maar schep je ook veel duidelijkheid voor jezelf over de succesfactoren van het project. 

Daarmee kun je onze samenwerking een echte kickstart geven. Een samenwerking waarin je als opdrachtgever volledig in control blijft, en waarbij wij als bureau het maximale effect voor je kunnen realiseren zonder tijd of geld te verspillen.

In dit artikel geven je we enkele tips over hoe je een budget voor je website kunt bepalen.

Return on investment

Waar een makelaar hamert op locatie, locatie, locatie, hameren wij op ROI, ROI en ROI. Return on investment is waar het ons om te doen is. En dat is ook zo voor jouw merk. Immers, waarom zou je investeren in iets dat zijn investering niet opbrengt? Door de aspecten ‘Return’ en ‘Investment’ los te bekijken kom je veel meer te weten.

Return

De vragen die je jezelf moet stellen om de Return, of opbrengst, te kunnen bepalen zijn niet moeilijk. Het zijn vragen als:

  • Waar ga je de website of campagne voor gebruiken? Mogelijke doelen zijn bijvoorbeeld het vergroten van merkbekendheid, meer afspraken met sollicitanten, meer impressies, meer volgers, meer mensen die het inschakelen van jouw merk overwegen, meer leads, betere conversie, etcetera.
  • Kunnen die doelen omgerekend worden naar een waarde? Bijvoorbeeld: 100 Sales Qualified Leads zijn op jaarbasis EUR 6.000,- waard als je de benchmark van Emerce zou gebruiken. Let op: dit getal kan in jouw branche heel anders liggen!
  • Wat is het behalen van één zo’n doel dan waard? En hoeveel van deze doelen wil je op jaarbasis behalen?
Investment

Aan de financiële kant, je investering, zijn er ook een aantal vragen te beantwoorden. We gaan direct de diepte in, want: wat is je marketingbudget? En is dit budget direct beschikbaar, of komt dit gespreid over de tijd beschikbaar?

 

Geen nood als je dit nooit hebt vastgesteld. Vaak is het een percentage van je omzet. Bijvoorbeeld ergens tussen de 4% - 15%. Maar let wel: dit percentage kan per branche enorm verschillen. Doe goed onderzoek naar de benchmarks in jouw branche.

 

Je website of campagne werkt voor je, het zijn dus geen kosten, maar het is een investering. Stel dat je  je website op je balans zou zetten, voor hoeveel zou hij dan gewaardeerd worden? Daarmee kom je direct op een andere vraag: wat is de afschrijving van je website? Wanneer is hij aan vervanging toe? Wat verwacht je aan onderhoud te moeten uitgeven om het langer mee te laten gaan?

 

Als je de waarde, afschrijving, vervanging, onderhoudskosten in kaart hebt, kun je bepalen wat de eenmalige investering voor setup is, en wat de Total Cost of Ownership (TCO) maximaal mag zijn. Hiermee bepaal je de de totale directe en indirecte kosten. In het kort bestaat de TCO uit de korte termijn kosten (initiële aankoopprijs) en de lange termijn kosten zoals hosting, onderhoud, contentproductie en support. Samen vormen zij de totale eigendomskosten.

De balans tussen return en investment

Over het algemeen zien we een balans tussen de R en de I die afhankelijk is van de zekerheid en meetbaarheid van de doelstelling(en). Een investering in een doel met grote onzekerheid en lastige meetbaarheid is minder waard dan een zeer concreet en meetbaar gesteld doel.

Alion helpt je met het bepalen van een goed budget

We gaan altijd graag het gesprek over je budget aan. Er is namelijk geen betere manier om de precieze eisen en wensen op tafel te krijgen en een advies te kunnen geven waar je echt iets aan hebt. Een doelgericht plan met een passende, zinvolle investering.

 

In ons advies houden we ook rekening met de timing van de beschikbaarheid van het budget. Als het budget in één keer beschikbaar is, kun je een ‘big bang’ maken. Dan zouden we je bijvoorbeeld kunnen adviseren om snel grote stappen te maken. Maar als het budget initieel kleiner is, of pas over een langere periode beschikbaar komt, zouden we wellicht eerder adviseren te starten met een minimum viable product. Een oplevering waarin we uitsluitend aandacht geven aan de meest cruciale succesfactoren, en daarna stap voor stap verbeteren.

 

Het budget is daarmee ook een hele dankbare measure op het moment dat er prioriteiten gesteld moeten worden. We hebben daar eerder over geschreven in het artikel over RICE. Een van de wegingsfactoren bij het bepalen van prioriteiten is de inspanning. En die kun je gerust zien in tijd en geld.

Wat is jouw budget?

Je ziet: een goed antwoord op de budgetvraag brengt helderheid over de aanpak, en leidt tot een beter advies. Zo helpen we je doelen bereiken. We creëren overzicht over succesfactoren, stellen prioriteiten en adviseren een aanpak die past binnen de financiële mogelijkheden. Heb je naar aanleiding van dit artikel vragen, of ben je op zoek naar advies over het bepalen van je budget? Laat ons je helpen! We praten graag over geld, maar liever nog over de best passende oplossing voor jouw merk.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Dit is ook interessant