Stel, in je campagne ga je gebruik maken van de kracht van display advertising (of visuele advertenties). Welk type en welke kanalen zet je dan in? In dit artikel leggen we uit welke mogelijkheden er beschikbaar zijn en wanneer je deze het beste kunt gebruiken.
Je kunt ook de Display Cheat Sheet als PDF downloaden
Een campagne bestaat uit een inhoudelijke, conceptuele strategie en een mediaplan. Dit geheel is je campagnestrategie en is in hoofdlijnen een combinatie van doelgroep, boodschap, moment, signaal en kanaal.
Onderzoekt toont aan dat er rond de 7 contactmomenten nodig zijn tot iemand uit de doelgroep overgaat tot conversie. Daarom adviseren we een campagnestrategie volgens het See, Think, Do, Care model. In dit model maakt je doelgroep in stapjes op de juiste manier kennis met je product of dienst. Je koopt immers niet direct een nieuwe broodrooster. Je kijkt eerst rond, zoekt, vergelijkt, denkt na, beoordeelt en neemt dan pas een besluit.
Dit model komt uit de koker van Google. Maar dat moet je niet te letterlijk nemen. Het is meer een principe, een communicatiestrategie, ooit zo genoemd door Google. Je kunt dit principe toepassen over alle kanalen die er zijn. Zoals Google, Tiktok, Pinterest, LinkedIn, Insta, Twitter, Nederlandse publishers of Facebook to name a few.
De See fase wordt ook wel de awareness, touch (uit touch, tell, sell) of attention (uit attention, interest, desire, action) genoemd. Voor de doelgroep start hier de customer journey. Het is dus essentieel om op een opvallende manier de juiste informatie te delen waarbij de gebruiker geïnspireerd raakt.
De think fase wordt ook wel tell of interest (en desire) fase genoemd. Nu de doelgroep bekend is met de propositie is het zaak ze van aandacht naar interesse te krijgen. Dat doen we met relevante overwegingsfactoren zoals vergelijkingen, USP’s en UBR’s, beïnvloedingsprincipes van Cialdini. Het doel in deze fase is om van overweging om te zetten in overtuiging.
Tijd voor actie! In de Do fase willen we van een overtuigde doelgroep naar de echte actie. Deze fase ken je wellicht als action of sell fase. De gewenste actie is bijvoorbeeld een conversie, een verkocht artikel, een lead, een inschrijving of abonnement.
Het doel in deze fase in de funnel is het verkleinen van buyers-remorse en het verkrijgen of vergroten van vriendschap tussen merk en doelgroep. Dat kan op termijn leiden tot ambassadeurschap, up- of cross sell. Display advertenties worden ingezet worden om dit gevoel te versterken.
Als je weet welke kanalen er zijn, welke type ads per kanaal en welke fasering je doelgroep doorloopt ben je klaar voor je plan. Dan is de grote vraag: welke creative zet je op welk moment in? In grote lijnen kan je de indeling hieronder aanhouden.
Grote formaten, video, veel visuele impact, veel attentie en aandacht!
Informatieve content, interactie, advertorials, uitlegvideo’s
conversie via kleinere, dynamische en slimmere formaten
Hieronder volgt een handig overzicht onderverdeeld per kanaal. Zie het als je handige spiekbriefje voor je display advertenties. Uiteraard zijn er altijd uitzonderingen op de regel in je campagne. Die nemen wij in onze campagnestrategie dan ook altijd mee.
Je kunt ook de Display Cheat Sheet als PDF downloaden.
Goed te weten: Alion kan je helpen bij het concept, ontwerp én productie van alle onderstaande soorten display assets. Neem contact op voor advies of om direct de mogelijkheden te bespreken.
Download deze handige checklist met 10 tips over het verbeteren van je digitale advertenties. Het zijn adviezen over over vormgeving, copy en het gebruik van animaties.
Vond je dit artikel interessant en/of behulpzaam? Deel het op Linkedin, of schrijf je in op onze nieuwsbrief. We produceren regelmatig relevante content en die delen we op deze kanalen. Heb je een een vraag of kunnen we je helpen? Neem contact op met onze experts!