Informeer je doelgroep beter met goede API integraties

Raoul de Vries

Actuele en relevante informatie stelt je gebruiker in staat om zich goed te informeren en om een weloverwogen beslissingen te nemen. Het is daarom belangrijk om deze informatie uit diverse bronnen te herkennen, te ontsluiten en samen te voegen in een nieuwe waardevolle interface. Enter API!

Wat is een API?

Een API (Application Programming Interface) is als een ober in een restaurant die tussen de klant en de keuken fungeert. De klant bestelt bij de ober wat hij wil eten, en de ober communiceert vervolgens met de keuken om de bestelling door te geven. Op dezelfde manier stelt een API externe software in staat om te communiceren met de interne systemen van een andere softwaretoepassing. Het stelt ontwikkelaars in staat om gegevens op te halen of acties uit te voeren zonder de onderliggende code te kennen of te begrijpen.

Wie gebruiken API’s?

Voor een breed scala aan bedrijven in verschillende sectoren kunnen API’s interessant zijn. Zoals bedrijven in tech, finance, healthcare, e-commerce, travel, media en zelfs de kinderopvang. Voor de duurzame hypotheekverstrekker Woonnu hebben we een verduurzaming-tool ontwikkeld. Die tool geeft inzicht in de mogelijkheden en gevolgen bij verduurzaming van de eigen woning. Alion heeft daarbij de integratie verzorgd van de diverse API's die bij de berekening van verduurzaming nodig zijn. Daardoor kunnen de klanten van Woonnu snel concreet stappen ondernemen om dat doel te bereiken: verduurzamingsadvies vanuit een derde partijen + financiering vanuit Woonnu.

Waar gebruik je een API voor?

Bedrijven kunnen API's gebruiken om softwaretoepassingen en systemen naadloos met elkaar te laten samenwerken. Dat verhoogt de efficiëntie en verbetert productiviteit. Een goed voorbeeld is de integratie van een betaaldienst bij debiteurenbeheer Cannock. Een direct gevolg is dat het voor een eindgebruiker makkelijker wordt om een schuld af te lossen. Zo worden persoonlijke en zakelijke doelen beter behaald.

Met API's kunnen bedrijven toegang krijgen tot externe gegevensbronnen, zoals data van externe platformen, zoals informatie voor in je CRM. Bij integratie van een CRM is het een manier om de informatie van je klanten te verrijken en optimaal te kunnen gebruiken door bijv gebruik van een site / tool te koppelen aan de klantprofielen. Maar ook sociale media, weersvoorspellingen en maps. Dat kan gebruikers van deze bedrijven helpen om sneller betere informatie te vinden op de website van het bedrijf. 

Maar je kunt een API's ook gebruiken om je diensten uit te breiden naar andere platforms en apparaten, zoals mobiele apps, slimme apparaten en websites van derden. Denk bijvoorbeeld aan het embedden van een Youtube player of een Spotify playlist.

Je kun API's zelfs gebruiken om nieuwe inkomstenstromen mee te genereren, bijvoorbeeld door het aanbieden van betaalde toegang tot een API's met bepaalde informatie of door samen te werken met andere bedrijven om gezamenlijk nieuwe diensten aan te bieden.

Wat is de waarde van een API?

De waarde van slimme koppelingen van API’s zit hem dus vooral in het samenbrengen van informatie die anders erg omslachtig, via verschillende systemen en routes, te benaderen zouden zijn.

Dus als je op zoek bent naar manieren om de dienstverlening via je website te verbeteren dan is het nu tijd om actie te ondernemen. Door de juiste API's te integreren, kun je de functionaliteit van je website uitbreiden en nieuwe mogelijkheden creëren voor gebruikers.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650