Aangenaam! Trouwen?

'Married at First Sight' werkt misschien op TV, maar niet in je marketing. Daarom moet je ook in je online marketing rekening houden met de stappen uit het proces die je bedrijf en je prospects doormaken op de weg naar een gezonde ‘relatie’.

Niels Bovendeur

Het online marketinglandschap ontwikkelt zich sneller dan ooit. Als marketeer wil je een relatie tussen merk en mens opbouwen. Je communicatie draait daarom om je klant, en past zich aan aan de fase waarin die relatie zich bevindt. Want net zoals in de 'echte' wereld, trouw je niet met iemand op het eerste gezicht! Het gaat om aantrekkingskracht, kennismaking én het opbouwen van vertrouwen. Dit artikel gaat over de verschillende fases van online marketing en de boodschappen en kanalen die je het beste inzet om die waardevolle band te smeden tussen merk en mens.

Wees aantrekkelijk: See

De meest logische manier om een merk te introduceren, is door middel van zichtbaarheid. Hierbij zijn social media, display advertising en video advertising de meest effectieve kanalen om meer bekendheid voor je merk te genereren. Wees creatief met de content die je deelt op social media en zorg dat je visueel aantrekkelijk display advertising gebruikt. Met video advertising kun je soortgelijke doelstellingen bereiken, maar dan visueel aangepakt.

Kennismaking en overweging: Think

Nu komt het moment om naast het vergroten van de bekendheid van jouw merk, ook interesse te wekken voor wat je aanbiedt. Search Engine Advertising (SEA) en display advertising is hier het ideale kanaal voor. Gebruik het om productinformatie en -voordelen te delen of gebruik retargeting om bezoekers die op zoek waren naar je product/dienst weer terug te laten keren naar jouw website.

Denk hierbij ook aan contentmarketing via blogs of whitepapers waarin je informatie geeft over jouw product/dienst en waardevolle tips geeft aan de consument. Door interessante informatie te delen, benader je consumenten met relevante content en weet je hun interesse vast te houden.

De eerste kus: Do

Tijd voor de volgende stap: activeer je publiek om actie te ondernemen, te klikken, de bestellen, te converteren. Display retargeting en e-mailmarketing zijn hier perfect voor geschikt - ze helpen bij het realiseren van conversies en verhogen daarbij ook uiteindelijk je ROI (Return On Investment). Met een klik op een retargeting advertentie laten je bezoekers die al geïnteresseerd waren in jouw product/dienst weten dat ze nog steeds interesse hebben in je aanbod. Dit zorgt ervoor dat ze wellicht toch besluiten om over te gaan tot aankoop. En met e-mailmarketing voeg je een 'personal touch' toe aan online communicatie die eindgebruikers gericht kunnen benaderen met boodschappen die perfect aansluiten bij hun behoeften en interesses.

Onderhoud van je relatie: Care

Als laatste fase is er de care fase, alles is erop gericht om de relatie tussen je klant en je merk zo goed mogelijk te houden. Wie weet wat daaruit komt: reviews, doorverwijzingen, een nieuwe aankoop? Biedt daarom ‘verzorging’ aan je klanten door ze voortdurend op de hoogte te houden van actuele informatie over nieuwe productlancering, tips over productgebruik of mooie deals die ze niet willen missen! Social media en e-mailmarketing is hier perfect voor geschikt; door middel van gerichte berichten op Twitter, Facebook of Instagram zorg je dat mensen blijven praten over jouw merk en up-to-date blijven over wat er gebeurt rondom jouw bedrijf. 

 

Kortom: effectieve online marketing draait volledig om elkaar beter leren kennen; alleen als er sprake is van wederzijds begrip tussen consument en bedrijf kan er echt iets moois groeien tussen hen! Zorg er dus altijd voor dat alle fases optimaal benut worden, zoals in dit blogpost beschreven: See, Think, Do & Care! In onze campagnestrategie komen deze stappen altijd terug.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650