3 bepalende factoren voor de identiteit van je merk

Ieder bedrijf is uniek. Vanwege de mensen die er werken, de producten en diensten of de markt waarin ze opereren. Maar vooral vanwege de eigen identiteit. Het zijn de eigenschappen die bepalend zijn voor het karakter en de uitstraling van het merk.

Niels Bovendeur

Nike

Neem bijvoorbeeld Nike: hun identiteit stuurt alle besluiten, producten en uitingen. De identiteit heeft zo een wereldwijde impact gehad en heeft geholpen bij het creëren van een enorm duurzame marktpositie. Maar hoe ontwerp je een effectieve merkidentiteit? We beginnen altijd vanuit twee invalshoeken: intern en extern.

Externe factoren

Dan spelen ook externe factoren een grote rol. Zoals het bepalen en uitpluizen van de doelgroep. Wat willen ze, waarom, waar lopen ze nu tegen problemen aan? Wat zou de ideale oplossing zijn? Welke trends spelen er in de markt, wat zijn de bedreigingen op de lange termijn? Waar liggen de kansen? Wat doet de concurrentie?

Kernwaarden

Last but not least: de kernwaarden. Het zijn de normen en waarden waar iedereen in het bedrijf naar handelt en gedraagt. Ze zeggen iets vaak iets over de aanpak, esthetiek, tone of voice, berichten, producten en doelgroep van een merk.

Maar let op: waar waarden als ‘betrouwbaar’ of ‘kwaliteitsproducten’ mooi klinken, zijn dat eigenlijk holle frasen. Je kan je immers niet betrouwbaar gedragen. Je kunt je wel daadkrachtig, oprecht, eerlijk of transparant gedragen. En dus zijn dat betere voorbeelden van kernwaarden.

3 Tips

Al deze factoren bepalen samen hoe de merkidentiteit het beste beschreven en gecommuniceerd kan worden. Om te helpen bij het ontwerpen van de merkidentiteit van je bedrijf, hier drie praktische tips in de vorm van een aantal vragen die je zeker verder helpen:

  1. Bepaal je doelgroep: Wie wil je bereiken? Wat vinden ze belangrijk? En waarom vinden ze dat belangrijk?

  2. Wat zijn de waarden waar de mensen bij je merk, je klanten en je diensten nu al aan voldoen?

  3. Welke trends spelen er in de markt? Waar gaat je merk op de korte termijn last van krijgen? En op de lange termijn?

De basis voor een complete merkstrategie

Een goed doordachte merkidentiteit is belangrijk én kost je tijd om goed te bepalen. Alle factoren moeten onderzocht worden: missie, visie en waarden van je bedrijf, samen met je doelgroep, trends en concurrentievermogen bepalen hoe jouw identiteit eruit zal zien. De merkidentiteit vormt de basis voor merkstrategie of brand strategy maar ook je visuele uitstraling: het logo en brand design.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650