De kracht van impactvolle social advertenties

Actief zijn op social media is belangrijk en waardevol voor je merk. Zo kan het bijdragen aan diverse marketingdoelen. Naast het publiceren van je content op je eigen kanalen (voor organisch verkeer), valt er ook veel te behalen met content via de betaalde promoties. Maar hoe zorg je dat deze advertenties ook echt impactvol zijn?

Niels Bovendeur

Met advertenties op social media bereik je meer mensen uit je doelgroep dan alleen je volgers. Maar hoe zorg je ervoor dat je impact maakt bij je doelgroep? We hebben de belangrijkste stappen voor impactvolle social media advertising voor je op een rijtje gezet:

De belangrijkste stappen op een rijtje:

  • Definieer de doelgroep
    Definieer je doelgroep door demografische gegevens, functies, branches, interesses, gedrag en andere belangrijke factoren te bepalen. Zo sluit je niet relevante bezoekers uit en kun je het campagnebudget zo effectief mogelijk inzetten.
  • Kies de juiste vorm
    Er zijn diverse advertentievormen en niet elke vorm werkt het beste voor het doel. Zo werkt een carousel-ad of beter voor conversiedoelen dan een single image ad.
  • Opvallende teksten en beelden
    Wees relevant maar zorg dat je wel opvalt tussen alle andere content. Laat je advertentie eruit springen maar vergeet niet je merkidentiteit. Een goede balans hierin kan lastig zijn, schakel daarom een bureau in als je hierover twijfelt.
  • Duidelijk CTA
    Je advertentie wekt verwachting én roept op tot actie. Deze roep tot actie (call for action, of CTA) moet de verwachting na de klik duidelijk uitleggen. Denk dus na: wat kan de doelgroep verwachten na het klikken op de advertentie?
  • Campagnebudget
    Beslis hoeveel je wil besteden aan de campagne en stem hier een strategie op af die matcht met de doelen voor de campagne. Bij Alion maken we tijdens een campagnestrategie inzichtelijk wat er mogelijk is met het campagnebudget en wat het meest waardevolle medium, advertentievorm en invulling ervan is.
  • Monitor en optimaliseer
    Beoordeel in het begin dagelijks de prestaties je campagne. Test met diverse uitingen en/of copy wat het beste werkt voor je doelgroep. Later stap je over op grotere intervallen, zoals een wekelijks checkup.

Adverteren op social media kan een waardevolle toevoeging zijn aan je marketing. Hiermee komt het halen van je marketingdoelen dichterbij. Door bovenstaande stappen mee te nemen in het proces ben je een stap dichterbij van het maken van impact met je social advertenties.

Met 20+ jaar ervaring in het bedenken, ontwerpen en produceren van digital advertising strategieën en materialen weten we bij Alion wat ervoor zorgt dat campagnes impact maken. Kan jouw merk ook een impactvolle campagne gebruiken? Neem contact met ons op.

Mogelijkheden bespreken?

Meer weten of met ons werken? Neem dan contact op met Niels.

Managing Partner

Niels Bovendeur

+31 (0) 152191650