Doelstelling en strategie

Het doel van het platform is tweeledig. Enerzijds dienen patiënten met CF te worden geïnformeerd over hun ziekte en behandeling. Anderzijds dienen zij te worden ondersteund, zowel praktisch als emotioneel, in hun leven met CF.

 

Door Alion is een strategie ontwikkeld die beide doelstellingen verenigt. Via het platform worden patiënten in diverse leeftijdsgroepen voorzien van van relevante, actuele informatie op het gebied van CF. Daarnaast worden patiënten ondersteund met (digitale) tools en hulpmiddelen, die specifiek ondersteuning bieden in een leven met CF.

 

Om de content overzichtelijk en relevant te houden voor iedere patiënt, bestaat het platform uit gescheiden omgevingen voor verschillende leeftijdsgroepen. Op basis van de persoonlijke login van de CF-patiënt (en/of de ouders van jonge CF-patiëntjes) past de website zich aan. De content wordt afgestemd op de leeftijd van de bezoeker, zodat alle communicatie aansluit bij de levensfase en de bijbehorende behoeften van de patiënt.

“Alion is een zeer professionele organisatie om mee samen te werken. Een toegewijd team heeft zich uitermate verdiept in het ziektebeeld om hiermee het verschil te maken in de digitale communicatie richting patiënten.”

Marketing Manager Benelux

Vertex Pharmaceuticals (Netherlands) B.V.

Aanpak, design en realisatie

We ontwikkelden (volgens de Design Systems filosofie) één huisstijl die de ingrediënten bevat om aan te sluiten bij doelgroepen in verschillende leeftijden. Ook alle content werd ontworpen en geschreven naar de ‘taal’ die past bij de leeftijd van de lezer.

 

Voor de jongere patiëntengroepen richt de tekst zich tot de ouders. Complexe informatie over CF is toegankelijk gemaakt in eenvoudige taal en in heldere animaties, die ouders samen met hun kind kunnen lezen of bekijken.

 

Kinderen die zelf kunnen lezen, worden door een 'mascotte' rondgeleid. Alion bracht hiervoor het aapje Mo tot leven. Mo neemt je mee door de website, vertelt over o.a. de behandeltherapie, geeft tips over voeding en lichaamsbeweging en legt in een heuse tekenfilm uit wat CF is.

 

Ook voor jongvolwassenen is de content aangepast. Met een vlotte schrijfstijl, actuele onderwerpen en herkenbare communicatievormen. Informatie over topics als 'uit huis gaan', 'op reis gaan' of 'studeren met CF' zijn aansprekend als interactieve stories beschikbaar gemaakt.

 

Door deze personalisatie wordt voor alle doelgroepen het beoogde resultaat bereikt: er ontstaat een beter begrip van hun ziekte en het belang van hun behandeling. Dit helpt CF-patiënten om de intensieve behandelroutine in hun leven te integreren en te blijven volhouden.

Meer weten?

Spreekt het bovenstaande proces je aan en wil je ons ook een ontwerpuitdaging voorleggen? Neem dan contact op met Kezia of Niels.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing partner

Dit is ook interessant