Case

In 5 dagen van strategie naar getest prototype

Klant

CEAD

Focus

Design en development

CEAD vroeg Alion om te zorgen voor de ontwikkeling van een nieuwe website. Een website die het high-tech karakter van CEAD benadrukt, exclusief aanvoelt maar toegankelijk is, klanten en prospects informeert, leads genereert en het merk CEAD met een 'big bang' op de kaart zet. Al snel bleek de werkelijke uitdaging: het aanbrengen van focus. CEAD is een startup met diverse stakeholders. het hoofdproduct, de CFAM printer, is nog in testfase. Bij de start van dit project waren er dan ook nog geen toepassingen of klantverhalen. Wel een eindeloze stroom ideeën over mogelijke branches, doelgroepen en mogelijkheden. Waar te beginnen?

Design Sprint

Om het project een kickstart te geven, organiseerden we een Design Sprint. In een proces van slechts 5 dagen worden kritische vraagstukken beantwoord door middel van ontwerp, prototyping en het testen van ideeën met klanten. Bedrijfsstrategie, innovatie, gedragswetenschap, ontwerpdenken: alles komt aan bod in een zeer overzichtelijke sprint. Het voordeel? Geen eindeloze cyclus van wikken en wegen, maar binnen 5 dagen een getest concept, gevalideerd door klanten. In dit geval de perfecte inzichten om een 'minimum viable product' mee te bouwen. Tijdens de Design Sprint zijn dagelijks waardevolle besluiten genomen. Focus-doelgroepen zijn vastgesteld, de contentstrategie is bedacht. Er zijn ruwe schetsen en beschrijvingen van de benodigde functionaliteiten gemaakt waarmee de belangrijkste customer journeys ondervangen worden.

Usability test

Alle keuzes en inzichten zijn gevat in een werkend prototype, waarna de sprintweek werd afgesloten met een usability test. We selecteerden diverse mensen uit de doelgroep om het prototype te beoordelen. Door voorbereide scenario's uit te voeren, waarna we erover in gesprek zijn gegaan. Werd hier bevestigd dat onze keuzes perfect waren? Zeker niet. Bij beoordeling van het prototype bleken respondenten bijvoorbeeld te verwachten dat zij producten konden laten printen. Precies dát is de kracht van een Design Sprint. In slechts 5 dagen beschikten we over geweldig waardevolle inzichten om een gevalideerd concept mee te bouwen. Na nog enkele kleine iteraties stond in korte tijd een effectief ontwerp klaar voor productie.

Content Management met Umbraco

Deels parallel aan het ontwerptraject is de bouw van de site gestart. We adviseren altijd over de meest effectieve technische aanpak en 'best practices' in de markt. Soms leidt dat tot maatwerk, maar vaak volstaat de implementatie een bestaand systeem. In dit geval hebben we gekozen voor het realiseren van de website in. Het biedt de mogelijkheid om klein te starten, maar is klaar voor uitbreidingen, tot en met meertalige enterprise-level websites aan toe. Met de groeipotentie die CEAD heeft, geen onverstandige keuze. Hiermee heeft CEAD de vrijheid om in deze startfase van de onderneming, regelmatig wijzigingen te kunnen doen aan de content, zonder afhankelijk te zijn van onze developers.

Meer weten?

Spreekt het bovenstaande proces je aan en wil je ons ook een ontwerpuitdaging voorleggen? Neem dan contact op met een van onze account managers.

Neem contact op
Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Dit is ook interessant