Blog

Wat is jouw probleem? Kom maar op!

Auteur

Tim van Spronsen

Datum

18-06-2020

Excuses, dat we meteen naar jouw probleem vragen. En toch stellen we liever die vraag dan ‘wil je een nieuwe website?’. We willen je namelijk echt helpen. Achter elk verzoek, van site tot banner en animatie, zit een probleem. Ofwel een mooie uitdaging voor ons;). Pas als we goed begrijpen voor welke challenge jouw bedrijf staat kunnen we samen een echt duurzame oplossing creëren.

Het gaat niet om wat je wilt, maar waarom je het wilt

Speelt jouw bedrijf op dit moment met digitale wensen? Dan is dit meteen een goede oefening. Het is verrassend hoe vaak je direct in oplossingen denkt. Wij zetten daarom, samen met de klant, altijd eerst een paar stappen terug om de werkelijke probleemstelling boven water te halen. Alleen door de wens af te pellen tot we het probleem raken, komen we tot echt relevante digitale oplossingen.

Elk project starten we dan ook met het beantwoorden van onderstaande vragen:

  • Is het probleem nauwkeurig te verwoorden? (Wat is het probleem, wie heeft het probleem, waarom is het een probleem?).
  • Begrijp ik waarom het een probleem is?
    • Wat verwacht ik van de oplossing?
    • Welke resultaten verwacht ik met een oplossing te behalen?
    • Wat gebeurt er als het probleem niet wordt verholpen?
    • Wie krijgt dan te maken met de consequenties?
    • Wat voor voordelen heeft het als meer inzicht wordt verkregen in het probleem?
  • Zoek naar de oorzaak van het probleem door de ‘vijf keer waarom-methode’ toe te passen. Meestal is namelijk vijf keer ‘waarom’ vragen nodig om tot de oorzaak te komen. Vraag 1: Waarom treedt dit probleem op? Omdat…..Op basis van dit antwoord kan je de tweede waarom-vraag stellen. Etc.
  • Wat is de context en/of geschiedenis van het probleem? Mogelijk een trend in de markt, de branche of de omgeving.
  • Vraag stakeholders (de klant, de gebruikers e.a.) naar de mogelijke oorzaken van het probleem.
  • Verwoord nu het probleem opnieuw, inclusief de mogelijke oorzaken.

In een gesprek met een klant is het voor ons dan ook vanzelfsprekend om kritische vragen te stellen en strategisch mee te denken: “Je geeft aan dat je deze behoefte heb, waarom is dat? Welk probleem wil je daarmee oplossen?”

Van probleemstelling tot doelstelling

Als we eenmaal scherp hebben welk probleem we willen oplossen gaan we aan de slag met het formuleren van de doelstelling. Op die manier weten we waar we met z’n allen voor gaan en waar we elkaar op af mogen rekenen.

De doelstelling toetsen we altijd aan het SMART-principe:

  • Specifiek, afgebakend, wat wel (en dus wat niet)
  • Meetbaar en concreet
  • Ambitieus, Acceptabel en Actiegericht
  • Realistisch, haalbaar en uitvoerbaar
  • Tijdgebonden met een einddatum

Werken alsof we zelf de klant zijn

We behandelen onze klanten zoals we zelf behandeld willen worden.” Dat is één van de Alion-principes en zit in het DNA van ons hele team. Voor de projecten die wij draaien betekent het dat we werken alsof we zelf de klant zijn. Alsof het onze eigen business is waarvoor we problemen omtoveren in digitale oplossingen. We kijken breder dan het losse vraagstuk en proberen verwachtingen altijd te overtreffen. Wat kan je in de praktijk van ons verwachten?

Keuzes!
Je wilt een goede afweging maken in budget en oplossingen. We offreren daarom altijd meerdere opties en geven daarbij aan wat de voor- en nadelen per keuze zijn. We dagen ons team daar ook echt voor uit. Zo weten we onze klanten op een positieve manier te verrassen. Met altijd in het achterhoofd de vraag ‘what’s in it for the client?'.

Extra opties voor nog meer digital power

Bij het realiseren van digitale oplossingen zijn er vaak extra kansen om doelstellingen sneller of duidelijker te behalen. Wel doen, niet doen of later? Ook hier kan je een weloverwogen keuze maken. Onze creatieve breinen kunnen het toch niet laten om de mogelijkheden die zij zien te opperen. Zo hebben we voor meerdere klanten naast tools/apps extra uitleganimaties gemaakt die de conversie verhoogden. Kleine extra moeite, groot effect.

Een ander voorbeeld zien we bij online campagnes, waarbij we ook social ads produceren. Als we dat meteen met het ‘grote project’ meenemen scheelt dat in de productiekosten. Een overweging die zeker de moeite waard is als je ziet wat je aan extra bereik haalt.

Vooruit denken

Ligt het in de lijn der verwachting dat een project een vervolg krijgt, dat je een vergelijkbaar project gaat draaien of dat andere divisies iets vergelijkbaars willen? Wij polsen altijd of dit het geval kan zijn. Vaak is de realisatie ervan of het voorwerk verrichten tijdens het lopende project goedkoper dan achteraf een extra project opstarten. Dat kan al vanaf een extra actiepagina klaarzetten, tot aanpasbare sjablonen maken, extra banners (formaten) produceren of zelfs volledige multisite omgevingen creëren.

Interesse in Umbraco Cloud?

Werk je veel met themasites, brandsites, campagnesites, landensites etc? Dan laten wij je graag zien hoe je je werk vele malen leuker maakt met de inzet van Umbraco. Het scheelt je zoveel tijd en het staat als een huis. Wij zetten de basis goed neer en je kan (als je wilt) zelfstandig snel nieuwe sites lanceren. Mail of bel met Daan of Kezia!

Neem contact op
Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Dit is ook interessant