Privacy vinden we belangrijk, maar jou de beste en meest relevante ervaring geven ook :)
Daarom gebruiken we de volgende cookies:

Alion | Usability Testing: waarom, hoe en wanneer?

Usability testing: waarom, hoe en wanneer?

Alion blog author

Pascale Versteeg

08 november 2018

min leestijd

Alion blog intro image

Je hebt vast wel eens gehoord van usability testing, maar voor jouw website is dat niet nodig. Je weet immers wie je doelgroep is en wat ze willen. Toch?

Aannames

We investeren tijd en aandacht om tot een goed ontwerp te komen, iedereen is enthousiast. Voor de launch wordt er natuurlijk getest. Geen bugs? Top. Loopt de website lekker soepel? Great! Heeft de website alles wat onze gebruikers nodig hebben? We nemen aan van wel. Er is met veel aandacht een ontwerp gemaakt door ervaren ontwerpers, dus dat moet wel goed zitten. Toch?

De hier beschreven werkwijze komt in de praktijk vaak voor. En kan ook best leiden tot een acceptabel resultaat. Maar niet zonder risico: de uiteindelijke gebruiker heeft er nog niets van kunnen vinden. En als er één ding is dat de praktijk altijd uitwijst: nee, je kunt niet voorspellen hoe jouw typische websitebezoeker zich zal gedragen. Moeten mensen te veel nadenken of zoeken? Dan haken ze af.

De vraag of je gebruikers soepel door je website heen fietsen, moet je zo vroeg mogelijk in het proces stellen. Hoe eerder, hoe beter (en hoe goedkoper). Please welcome... de usability test!

Usability testing

Even nog over aannames: natuurlijk doet de ontwerper aannames. Niks mis mee. De essentie van een usability test is vervolgens om die aannames te bevestigen of te breken. Als de bezoeker op je website de gewenste taken kan uitvoeren zonder er al teveel over na te hoeven denken, dan zit het goed. Zo simpel kan ’t zijn.

Of dat lukt, wordt bepaald door een aantal factoren die allemaal moeten kloppen: relevantietoegankelijkheideffectiviteit en beleving.

"Design is niet alleen hoe iets eruitziet of voelt, design is hoe iets werkt"
Steve Jobs

Doe de triple

Bij Alion testen we op drie cruciale momenten in het proces. De eerste test vindt plaats na de strategische fase, waarin we doelstellingen en doelgroepinzichten verwerken tot een visie en een conceptontwerp. In die strategische eerste fase wordt de relevantie van het product al geborgd.

Na afloop van die fase testen we het resultaat door bijvoorbeeld schetsen of wireframes aan gebruikers voor te leggen. Zo toetsen we vooral de toegankelijkheid en begrijpelijkheid van de interactie, want er zijn nog geen ‘mooie plaatjes’.

De inzichten worden verwerkt in de volgende fase, en daar komen ook de mooie plaatjes aan bod: we maken een testbaar prototype en leggen dit voor aan gebruikers. Dit prototype levert niet alleen inzicht in de effectiviteit (bereiken de bezoekers hun doel?), maar geeft ook feedback over de beleving van het design.

Een goed gestructureerde test

Om een test snel en pragmatisch uit te kunnen voeren, is het belangrijk om gestructureerd te werk te gaan. Er zijn vele manieren om de bruikbaarheid van een schets, prototype of bijna-gelanceerde website te testen. Het proces is namelijk min of meer hetzelfde. Of je nu een full fancy eye-tracking onderzoek doet, of gewoon aan je oma vraagt of ze even door een prototype heen wandelt terwijl jij meekijkt (mits ze in de doelgroep valt, natuurlijk). Dit algemene proces is hiernaast omschreven. We voeren dit consequent uit in elke testronde. Zo besteden we in beperkte tijd aandacht aan de aspecten die de meeste waarde toevoegen in het eindresultaat.

Een website, app of wat voor interactief product dan ook, moet altijd intuïtief werken.

Je komt altijd iets tegen

Het leuke van testen is dat het product er ALTIJD beter van wordt. Het laat snel zien wat er ‘mis is’ of beter kan. En gedurende het project worden de testresultaten steeds verfijnder. Door de triple-test worden structurele problemen (bijv. informatie-hierärchie en navigatiestructuur) in een zo vroeg mogelijk stadium getackeld. In latere tests kom je steeds verfijndere inzichten tegen, van missende kleine ‘use-cues’ tot inconsequenties in copy.

Tijd, kosten

Loopt dat testen niet flink in de papieren? Dat is maar net hoe je het bekijkt. De tijd die een test kost, is sterk afhankelijk van de testmethode je gebruikt, en in welke fase van het proces je het onderzoek uitvoert. Maar de meeste tests kunnen we in een tijdsbestek van enkele uren uitvoeren. Efficiënter kunnen we ’t niet maken! Je hoeft geen wiskundige te zijn om te becijferen dat die investering snel is terugverdiend. Bovendien: wat kost het om niet te testen? 😊

Wil je méér halen uit je website of app? Dan kan het de moeite lonen om de usability eens te testen. We doen het graag voor je! Neem even contact op, dan bespreken we de mogelijkheden!

Wil je geen één blog post missen?

Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief!

Alion gebruikt je gegevens alleen om nieuwsbrieven naar je te kunnen versturen.