Contextual advertising (in het kort)

Eerst nog een korte uitleg. Onze collega Wilrise heeft eerder een blog geschreven over contextual advertising afgezet tegen adverteren via tracking cookies. Bij contextueel adverteren wordt een advertentie zo optimaal mogelijk afgestemd op de context (online omgeving) waarin die geplaatst wordt. Deze advertenties worden door bezoekers minder snel als vervelend ervaren en juist relevant. Dit heeft een positieve invloed op de click-through-rate en conversieratio. En het is dus effectiever dan de ‘cookie-methode’. Het is een kwestie van de juiste boodschap, op de juiste plaats op het juiste moment. Maar hoe doe je dat?

1. Wie zijn jouw potentiële klanten en waar vind je die?

Het gaat er niet om dat je met je advertenties zoveel mogelijk mensen bereikt, maar dat je de juiste mensen bereikt. Wie zijn dat? Wie is jouw doelgroep? Alle marketinginspanningen slaan beter aan als je je doelgroep(en) leert kennen en je activiteiten erop afstemt. Een goede doelgroepanalyse is bij contextueel adverteren het fundament.

 

Bij een doelgroepanalyse haal je de basisfeiten van je doelgroep naar boven zoals leeftijd, geslacht, economische status of locatie, maar denk ook aan interessegebieden als tennis of popmuziek. Het is vervolgens van belang om te onderzoeken hoe jouw doelgroep naar jouw merk of bedrijf kijkt. En zeker voor contextual advertising moet je achterhalen welke online kanalen de doelgroep vaak gebruikt. Op basis van alle gegevens, jouw onderzoek, kun je betrouwbare conclusies trekken. Zo kun je bijvoorbeeld concluderen dat je merk een lage naamsbekendheid heeft. Alle bevindingen gebruik je vervolgens om je campagnes perfect vorm te geven.

 

Goed om te weten: onze specialisten kunnen een doelgroeponderzoek van A tot Z uit handen nemen. Als onafhankelijke partij kijken we ook echt naar de meest interessante kanalen om jouw doelgroep te bereiken. Wij zijn namelijk niet gebonden aan een mediabureau (publisher).

 

2. Hoe laat je je zien?

Conceptueel brengt deze manier van adverteren ook veranderingen met zich mee. Of beter gezegd, kansen. Kansen om je nog beter van de concurrent te onderscheiden. Je weet nu immers precies wie je doelgroep is en waar die zich online begeeft. Hoe ga je adverteren? Hoe laat je je zien? Dit is waar ons creatieve hart sneller van gaat kloppen. Als je de kenmerken van je doelgroep weet (en in welke fase van de customer journey zij zich bevinden) kun je aan de slag. En dat gaat verder dan kleur, beeldmateriaal en tone of voice. Wat denk je van een afwijkend formaat en/of interactie in advertenties? Alles uiteraard passend bij jouw merk en jouw doelgroep en doelen.

 

Denk dus bij online advertenties ook eens aan:

  • Grote formaten, size does matter in veel gevallen
  • Een rekentool
  • Een animatie
  • Een live chat
  • Of elke vorm van interactie die je kunt bedenken

 

Een advertentie kan spannender dan alleen product + prijs. Creatief gebruik van de ruimte maakt vaak het verschil. En zeker niet vergeten: denk na over waar de doelgroep terecht komt na het klikken op een advertentie: Van touchpoints naar touchdowns!

Enkele voorbeelden van opvallende campagnes die wij met onze klanten hebben gerealiseerd

SNS

een duidelijk voorbeeld hoe effectief grote formaten kunnen zijn

SNS Monnie

Isostar

Wat contextueel betekent komt hier optimaal naar voren (de doelgroep sporters bereiken door samen te werken met de Strava app die zij gebruiken)

Isostar Strava

Jumbo

Een mooi voorbeeld van interactie, zie hoe je het gesprek kan aangaan in een advertentie.

Conversational advertising
3. Wat heb je te bieden?

Alles vanuit punt 1 en 2 staat in dienst van dit punt en onderschrijft alles waar wij voor staan. Helping brands helping people. Je wilt toegevoegde waarde bieden. Wat heb jij te bieden, wat kun je oplossen voor je doelgroep? Geef iets waarmee je jouw doelgroep helpt en je houdt er waardevolle leads aan over. Als je iets geeft willen mensen ook graag iets teruggeven. Dit is het principe van wederkerigheid. In onze blog over de 7 beïnvloedingsprincipes van Cialdini lees je er meer over. Aan het eind van de rit hou je er loyale klanten aan over.

 

Een voorbeeld van een zogeheten give away (weggever) is een whitepaper. Heel kort: het weggeven van een kennisdocument in ruil voor bijvoorbeeld een e-mailadres. Zeker binnen de b2b is dit middel bewezen succesvol. Het is een toegankelijke manier om te laten zien dat jij de expert bent. Je wekt er vertrouwen mee en het levert waardevolle leads op. In deze blog gaan we uitgebreider in op het hoe en waarom van whitepapers. En we delen ook de resultaten van onze eigen whitepaper campagne! Afhankelijk van jouw business en doelgroep denken we graag mee over de meest waardevolle give away.

Wat kunnen wij voor jou doen?

Overtuigd van contextual advertising? Dan helpen we je graag op alle of één van de onderdelen.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Dit is ook interessant