De potentie van je merk

Door je merk op die manier te bekijken zijn er ineens overal kansen, want je merk heeft de potentie om de reactie van je doelgroep op ieder moment te versterken.

 

Daarom is het zo belangrijk dat je merk ‘klopt’. Bij Alion ontwikkelen we Brand Strategies voor geheel nieuwe merken, maar voeren we ook controles en aanscherpingen uit op bestaande merken. In dit artikel bundelen we onze learnings hierover in 5 signalen die je kunt gebruiken om te bepalen of je merk ‘scherp’ genoeg is.

Missie & visie incompleet

De basis van een merk bestaat uit het bedrijfseigen verhaal naar buiten toe. Meestal is dat samen te vatten in een missie (‘waarom’ ), een visie (‘waarheen’) en de kernwaarden (‘gedrag’). Regelmatig voeren we controles uit, bijvoorbeeld met onze snelle Touchpoint Scan, waaruit blijkt dat een deel van dit fundament niet bestaat of niet meer aansluit bij de wereld / doelgroepen van nu. Door hier aandacht aan te schenken kunnen nieuwe kansen worden ontdekt én ontstaat weer een gezonde basis voor (intrinsieke) groei.

Merkwaarden niet uniek

Merk- of kernwaarden, UBR’s, USP’s, voordelen (van de voordelen). Iedereen praat erover, maar heeft je merk een een combinatie van kenmerken waarmee het zich écht kan onderscheiden? Wat we vaak zien is dat er een generieke set merkwaarden wordt gebruikt die niet aanspreken en elkaar soms zelfs tegenspreken (zoals snel, goed & niet duur). Beter is het om vanuit de kracht van het eigen merk én de behoeften van de doelgroep een juiste afweging te maken en te durven kiezen voor uniciteit. Daarmee troeft je merk al direct de concurrentie af, nog voordat er überhaupt ‘gepitched’ wordt.

Doelgroep generiek

Onze doelgroep zijn ‘alle klanten die bij ons kopen’, of ‘alle Nederlanders’. Ja, zo horen we ze regelmatig. Het voelt misschien fijn om een grote doelgroep te hebben, maar het maakt het in de communicatie, marketing én uiteindelijk resultaat toch erg lastig. Immers, hoe breder je doelgroep, des te irrelevant en generiek het verhaal van je merk wordt. Daarom zul je je doelgroep goed moeten vastleggen en beschrijven. Heb je dit wel voor elkaar, dan is het ineens mogelijk om enorm relevant, en dus effectief, te communiceren. Dit is een tool die we in onze campagnestrategie altijd inzetten.

Beperkt zicht op trends

Je verhaal staat, je weet waarin je merk zich onderscheid en de doelgroep is bepaald. Mooi. Maar hoe zorg je ervoor dat dit zo blijft? Dus dat je merk ‘duurzaam inzetbaar’ is? Door de trends en ontwikkelingen in kaart te brengen, zowel intern als extern. Dit helpt om nu al voor te sorteren op ontwikkelingen waardoor je merk ook in de toekomst uniek is en toegevoegde waarde levert. Door minimaal 1 keer per jaar de ontwikkelingen in kaart te brengen en te spiegelen met je merk weet je dat je goed zit. Doe je dat niet, dan heeft je merk in de toekomst misschien een probleem.

Mismatch merk en vormgeving

De grafische vormgeving, visual design, tone of voice en Graphic User Interface (GUI) design van je merk zijn de dragers van je merk. Als je verhaal klopt, maar de manier waarop het wordt gecommuniceerd niet, zwak je je merk af. Het is daarom erg belangrijk om ook de uitstraling van je merk regelmatig te evalueren. Spreekt het nog voldoende aan bij de doelgroep. Is wereld om het merk heen inmiddels veranderd. Wat is de invloed van nieuwe vormen van media, interacties en gewenning op de doelgroep? Want als je klant (als privé persoon) gewend is aan one-day-delivery, kan het een afbreukrisico zijn als dit in een B2B omgeving niet mogelijk. 

Kom verder met je merk!

Heb je naar aanleiding van dit artikel de behoefte om met een merk-expert van Alion te sparren? Kom maar op. Wij helpen je graag en goed.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Dit is ook interessant