De GA3 / Universal versie verdwijnt. En daarmee ook je statistieken. Start daarom vandaag nog met GA4 (naast Universal) zodat je een jaar lang waardevolle data opbouwt. Hierdoor start je op 1 juli 2023 niet met een lege huls maar met een al goed werkende property.
Ben je online actief met bijvoorbeeld een webshop en/of website dan zijn de cijfers hierachter cruciaal om continue verbeteringen door te voeren. Er zijn veel analysetools, maar verreweg de grootste en bekendste is Google Analytics, die je aan je site koppelt. Je kunt via Google Analytics data bekijken over het gedrag van je websitebezoekers, het aantal bezoekers, waar ze vandaan komen en nog veel meer. Afhankelijk wat voor jou belangrijk is kun je doelen en rapporten opstellen. Voor bijvoorbeeld marketingafdelingen kunnen de resultaten van e-mailcampagnes, banneradvertenties en offline advertenties bijgehouden worden en zo de effectiviteit worden gemeten. Op basis van de inzichten die Analytics geeft kun je vervolgens nog doelgerichter aan het werk.
Een groot verschil tussen Universal en GA4 is de meetmethode. Bij GA4 is de meetmethode gebaseerd op gebeurtenissen, events. Dit maakt het onder meer mogelijk om gebruikers over alle devices te volgen (cross-device). Je kunt bijvoorbeeld zien dat iemand je site heeft bezocht via een advertentie (Google Ads), daarna je app heeft geïnstalleerd en via de app product X heeft gekocht. Je volgt dus een meer complete reis.
Naast nieuwe technieken speelt privacy een grote rol bij GA4. De Oostenrijkse privacytoezichthouder bepaalde eerder dat Google Analytics in strijd is met GDPR (de Europese wet die wij in Nederland als de AVG kennen). In Universal worden cookies geplaatst bij de gebruiker zodat in Google Analytics onder andere bepaalde gedragspatronen gemeten worden. Dit is meten op gebruikersniveau. GA4 meet op serverniveau. Op de server worden gebeurtenissen waargenomen die in GA4 omgezet worden in bijvoorbeeld conversies. Door deze manier worden geen cookies geplaatst bij de bezoeker en gebeuren metingen niet meer per unieke gebruiker. Althans deze gebruiker kan niet meer worden herleid waardoor de privacy wordt gewaarborgd. IP adressen worden standaard geanonimiseerd. Hiermee is GA4 de meest privacy-gerichte versie die Google heeft uitgebracht.
Door een steeds strengere privacywetgeving worden cookies verboden. Dit heeft ook invloed op de manier waarop bedrijven adverteren. Lees in onze andere blogs waarom contextual advertising de toekomst is en hoe wij privacy by design inzetten bij onze projecten.
Je kunt waarschijnlijk tot januari 2024 je data in Universal Analytics inzien, maar een precieze einddatum is nog niet bekend. Er komt alleen na 1 juli 2023 geen nieuwe data meer bij. Maak je momenteel gebruik van Universal, dan raden we je aan zo snel mogelijk ook GA4 in te richten. Je kunt de twee prima naast elkaar gebruiken. Zoals gezegd is het belangrijk snel data te verzamelen zodat je later nieuwe data goed kunt interpreteren en goede vergelijkingen kunt maken. Zo start je op 1 juli 2023 niet met een lege huls maar met een al goed werkende property met waardevolle data.
GA4 werkt duidelijk anders, met onder andere een nieuwe interface en een nieuwe meetmethode. Voor iedereen wennen. Ook daarom is het aan te raden niet te lang te wachten met GA4. Dit geeft je de kans om er alvast mee te werken en te experimenteren. Maar hoe pak je het aan? Je kunt zelf aan de slag of schakel een expert in. Zo richten wij voor onze klantprojecten nu al standaard beide versies in.
Wil je zelf aan de slag? Maak dan in basis een Google Analytics 4 property naast je Universal account. Als je inlogt in Analytics krijg je waarschijnlijk bovenin al een balk te zien met een melding over GA4. Zo niet, kies dan bij ‘Beheer’ in de property-kolom voor ‘Instelassistent voor GA4’ en volg de stappen. Bij een eenvoudige Analytics-omgeving kan deze standaard wizard uitkomst bieden. Deze maakt een Google Analytics 4-property voor je aan (zonder historische gegevens) en kopieert basisinstellingen van jouw Universal Analytics-property. Je moet handmatig aanvullende instellingen configureren, zoals conversies, doelgroepen, gebeurtenissen en productkoppelingen. In de loop van de tijd komen er meer upgrade-tools bij die van pas komen om deze configuraties over te zetten. Ga vervolgens terug naar de ‘Installatieassistent’ om vanaf daar de overige belangrijke zaken als het plaatsen van een trackingcode op je site te regelen. Zo heb je GA4 op tijd draaien.
Maak je nu al gebruik van een uitgebreidere ingerichte Analytics-omgeving en wil je dit meteen goed regelen in GA4? Check dan zeker deze Google Analytics 4 handleiding.
Wil je naar aanleiding van dit artikel met een Analytics-expert van Alion sparren? Laat het ons weten. Wij helpen je graag.