Blog

Digital advertising met impact

Auteur

Dennis Woutersen

Datum

11-11-2020

Ieder merk wil meer naamsbekendheid. Dit levert leads en uiteindelijke conversies op. Daarom wil je dat je campagnes impact maken! Digital advertising is dan onderdeel van de campagne om deze doelstellingen te behalen. Klinkt simpel; even wat ads maken, uitserveren en laat de leads maar binnenstromen. De resultaten zijn echter vaak minder succesvol dan gehoopt. Waar ligt dat aan? Wij zetten tien tips op een rij.

Digital advertising met impact kun je alleen bereiken als de campagnes gefocust zijn op de doelgroep. Dat betekent relevante content, op het juiste moment, op de juiste plek. En altijd met het idee om je doelgroep verder te helpen. Dus user first! Dit zou het uitgangspunt moeten zijn van jouw campagne en hiermee toon je relevantie. De beloning hiervan is naamsbekendheid, meer leads, meer verkoop oftewel succesvolle campagnes die bijdragen aan de doelstellingen.

 

Hier naast een aantal tips voor het maken van impact door digital advertising:

1. Alleen om aandacht vragen helpt niet!
Dit heeft namelijk geen zin, jouw campagne wordt vanzelf beloond met aandacht wanneer het relevant is voor de doelgroep.

 

2. Doe onderzoek
Succes wordt bepaald door goed onderzoek en het hebben van de juiste informatie. Hiermee leg je het fundament voor de campagne. Dus doe onderzoek naar je doelgroep, de customer journey, beschikbare kanalen en de concurrentie. 

 

3. Definieer de relevante kanalen en boodschap
Vertaal de inzichten van je doelgroep naar goede boodschappen en het kiezen van de juiste kanalen en middelen. Je verhoogt hiermee de kans op het bereiken van de doelgroep en interactie.

 

4. Stem creatie af op de doelgroep
Wist je dat minder dat de gemiddelde aandacht voor een ad minder dan 1 seconde is? Dan kan je maar beter zorgen dat je daarin de klik maakt met je doelgroep. Zorg dus voor eigenheid. Je zorgt hiermee dat de doelgroep niet alleen aandacht geeft maar nu ook behoudt en je merk in de toekomst herinnert. 

 

5. Maak gebruik van relevant beeldmateriaal
Vermijd al te duidelijke stock fotografie. Je doelgroep is op zoek naar echtheid en uniek materiaal.

 

6. Zorg voor duidelijke en zichtbare CTA’s
Call to actions of CTA's sporen iemand aan tot een actie. Deze actie moet daarom kort maar krachtig weergeven wat de persoon na een interactie zoals een kliktap of swipe kan verwachten.

 

7. Geef niet teveel informatie
Het is een open deur, maar heel erg waar: Less is More! De kracht van advertising zit in de balans tussen genoeg info weergeven en spanning houden. Hiermee zorg je dat iemand interactie heeft met jouw ad.

 

8. Gebruik korte teksten
Geen tijd. Veel tekst slecht. Één oogopslag goed. Mand.

 

9. Vermijd lange animaties
Uiteraard is lang hier subjectief. Het belangrijkste is om te begrijpen met welk doel (aandacht, informeren, overwegen, overtuigen, actie) de animatie wordt gemaakt. Besef dat waarschijnlijk niet elk detail in een animatie nodig is om een boodschap over te brengen.

 

10. Optimaliseer je creaties
Meet het succes van je creaties en kijk hoe ze geoptimaliseerd kunnen worden. A-B testen kan hierbij handig zijn om te kijken welke variabelen je moet aanpassen om nog succesvoller te zijn.

Ook een happy marketeer worden? ;-)

De mogelijkheden en het gemak van dit open source CMS maken dat marketeers graag met Umbraco werken. Wil je er meer over weten, gewoon eens een demo zien of ons direct uitdagen voor jouw digitale wens? Neem dan contact op met Daan.

Neem contact op
Daan Verberne

Daan Verberne

Sales & Account Director

Dit is ook interessant