Start een dialoog tussen jouw merk en potentiële klanten

In gewone display advertenties zien we dat merken vooral veronderstellen wat de doelgroep nodig heeft, in plaats van dat mensen op individueel niveau gevraagd wordt waar ze écht behoefte aan hebben. Het gevolg is dat advertenties als onpersoonlijk en irrelevant worden gezien. Ze bieden geen meerwaarde en worden soms zelfs als storend ervaren. Het is tijd voor een goed gesprek!

 

Conversational ads zijn online advertenties die je merk de mogelijkheid geven om een dialoog aan te gaan met je potentiële klanten. Ze zijn interactief en ideaal om de behoeftes van potentiële klanten te ontdekken en hier natuurlijk op in te spelen.

 

Net zoals in gesprekken die we in ons dagelijkse leven voeren, kunnen verschillende antwoorden leiden tot verschillende uitkomsten en inzichten. In plaats van je te richten op de massa, kun je met conversational ads je potentiële klanten op een persoonlijke manier een aantal slimme vragen stellen over wat ze nu écht nodig hebben. Op basis van hun eigen antwoorden kun je een gepersonaliseerde merkervaring creëren die veel meer betrokkenheid en relevantie genereert dan in standaard display advertenties.

Zo werken conversational ads

Voorafgaand aan je campagne ga je aan de slag met het bedenken van een aantal slimme vragen en antwoordkeuzes waarmee je de behoeften van je potentiële klanten kunt achterhalen. Door goed na te denken over de vragen en antwoordkeuzes kun je in één gesprek zelfs verschillende klantsegmenten in verschillende delen van de sales-funnel bedienen.

 

De potentiële klant klikt vervolgens zelf door de vragen en antwoordkeuzes, in de vorm van een chat zoals bij een messaging app of chatbot. Op basis van de gemaakte keuzes kunnen er gepersonaliseerde productaanbevelingen of landingspagina’s getriggerd worden.

De voordelen van conversational advertising

Naast het verbeteren van de merkervaring, het genereren van meer betrokkenheid en het aanbieden van relevantere content, bieden conversational ads nog een groot voordeel. In plaats van het aanbieden van één product of dienst in een advertentie, kun je meerdere producten of diensten uit je assortiment verwerken in het gesprek.

 

Een mooi voorbeeld hiervan zie je in de Jumbo conversational advertentie hierboven. In plaats van één hoofdgerecht te tonen aan de doelgroep, welke mogelijk niet aansluit bij hun behoefte, vragen we de gebruiker om een keuze te maken tussen een voorgerecht, hoofdgerecht of dessert. Nadat ze een keuze hebben gemaakt, vragen we de gebruiker of ze liever een uitdagend of makkelijk gerecht willen maken. Hierdoor creëren we de mogelijkheid om 6 producten in het gesprek te verwerken en een relevant product te tonen dat wel aansluit bij de behoefte van de potentiële klant.

De voordelen op een rij
  • Conversational advertising kan worden ingezet binnen de volledige sales-funnel
  • Conversational ads zijn mogelijk in alle bestaande advertentie formaten, maar kunnen ook custom afmetingen hebben, zodat ze bijvoorbeeld als native ad op een website geplaatst kunnen worden
  • Conversational advertising is onder andere mogelijk voor mobile, display en social op vrijwel alle bekende display platformen
  • Krijg real-time inzicht over de behoeften en wensen van je potentiële klanten
  • Interacties kunnen eenvoudig live worden bewerkt zonder het aanmaken van nieuwe tags of het wijzigen van tracking

 

In het kort

Met conversational advertising ga je het gesprek aan met je potentiële klanten. Door te vragen wat ze willen, kun je ze helpen aan gepersonaliseerde informatie waar ze écht naar op zoek zijn. Hiermee verbeter je de merkervaring en genereer je betrokkenheid en relevantie.

 

Durf jij het gesprek aan te gaan met je potentiële klanten?

Neem contact op

Zoek je een agency dat je helpt om op een pragmatische manier je marketing wensen te realiseren? Kijk niet verder en start een conversatie met Alion.

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Dit is ook interessant