Door een steeds strengere privacywetgeving zullen in de nabije toekomst de cookies die gebruikt worden om je te volgen verboden worden. Is dat reden voor paniek?
Met het verdwijnen van cookies voor advertising verdwijnt de mogelijkheid om internetgebruikers en consumentengedrag in kaart te brengen en gericht te adverteren. Maar dat is geen reden voor paniek. We blazen namelijk contextual advertising nieuw leven in en maken adverteren succesvoller dan ooit tevoren. Hoe we dat doen leggen we in deze blog uit.
Eerst nog even kort over de magie van cookies. En dan met name over tracking cookies, die op verschillende sites de interesses van gebruikers volgen. Op basis van deze interesses worden advertenties getoond waarbij we de kans groot achten dat die aanspreken. Zo zien gebruikers bijvoorbeeld na een zoekopdracht naar een specifieke auto plotseling ‘overal’ advertenties voor de aanschaf van deze auto.
Google heeft al aangegeven tracking cookies in de toekomst niet meer toe te laten in zijn browser. Hierdoor is het noodzakelijk voor adverteerders, bureaus en ad-tech om te kijken naar een privacyvriendelijk alternatief.
Aangezien 95% van onze beslissingen op emotie is gebaseerd, is het logisch om hierop te focussen. Neem bijvoorbeeld Facebook. ’s Ochtends is hier een duidelijke piek te zien in activiteit, met als gevolg dat er veel in dit tijdblok wordt geadverteerd. Maar op dat moment sluit de context, de emotie van deze bezoekers, helemaal niet aan bij de advertentie. Dan heb je wellicht je advertentie aan de groep autorijders met interesse in merk X getoond, maar tijdens de hectiek van het ontbijt schaf je geen auto aan. Of wellicht heb je alleen even via Google gekeken wat die auto kost omdat de buurvrouw die net heeft aangeschaft.
Het targeten van doelgroepen is geen garantie voor een actuele interesse of aankoopintentie. Je wilt veel liever echt relevante (bijna) kopers bereiken. En juist dat doe je met contextueel adverteren!
Bij contextueel adverteren wordt een advertentie zo optimaal mogelijk afgestemd op de context (omgeving) waarin die geplaatst wordt. Met andere woorden; het gaat dan veelal om advertenties die inhoudelijk passen bij de content van de pagina waarop de advertentie te zien is en passen bij de emotie van de bezoeker. Deze advertenties worden door bezoekers minder snel als vervelend ervaren en juist relevanter. Het is een kwestie van de juiste boodschap, op de juiste plaats op het juiste moment. Dit heeft uiteraard een positieve invloed op de click-through-rate en conversieratio. En het is dus effectiever dan de ‘cookie-methode’.
In alle gevallen wordt het dus vele malen belangrijker om je doelgroep door en door te kennen en te weten in welke fasen zij van het koopproces zitten en waar zij zich dan online begeven. Als je dat in kaart kunt brengen, weet je welke advertentie je waar moet aanbieden en echt op de emotie kan inspelen.
Download deze handige checklist met 10 tips over het verbeteren van je digitale advertenties. Het zijn adviezen over over vormgeving, copy en het gebruik van animaties.
Tracking cookies verdwijnen. Zet dus nu al de juiste stappen en start met succesvol contextueel adverteren. Pak je positie en blijf de concurrent een stap voor. Dat is wat wij samen met onze klanten doen. We gaan met en voor je aan de slag om doelgroepen in kaart te brengen en een campagnestrategie op te zetten. Emoties aanwakkeren, op het juiste moment op de juiste plaats.