Het kiezen van de juiste kleur voor je merk en advertentie is belangrijk. De kleur van je merk en advertenties heeft namelijk effect. Kleur kan aandacht trekken, associaties oproepen en zelfs de aankoopintentie versterken. Tot wel 90% van de snelle oordelen over producten en diensten wordt gebaseerd op de kleur. Waarom sommige bedrijven dan bewust voor beelden in grijstinten kiezen? Omdat dat, in bepaalde gevallen, nóg krachtiger werkt dan kleur bekennen.

Wanneer kies je voor een advertentie in grijswaarden?

Als kleuren wegvallen, blijft alleen het onderwerp over. Dat geldt voor 'zwart-wit' foto’s (eigenlijk dus een foto in grijstinten) en voor advertenties. In de praktijk betekent dit, dat consumenten zich bij een advertentie zonder kleur eerder op de basis concentreren. Een mooi voorbeeld hiervan is een onderzoek waarin mensen gevraagd werd onderstaande schoenen te categoriseren.

Een groep kreeg de schoenen in grijstinten te zien, de andere groep in kleur. Het resultaat? De deelnemers sorteerden bij de 'zwart-wit' afbeeldingen op het soort schoen (pumps bij pumps) en bij de afbeelding in kleur op het uiterlijk van de schoen (print vs. zwart).

 

Ook uit onderzoek aan de Ohio State University blijkt dat consumenten bij het zien van advertenties in grijstinten meer aandacht besteden aan de functionaliteiten van het product dan bij kleurrijke advertenties. Dat lijkt vooral te verklaren doordat kleurrijke, flitsende advertenties ons afleiden van nadenken over productkenmerken en ervoor zorgt dat we meer focussen op frivole kenmerken.

Wat betekent dat voor jouw merk?

Bij het maken van een advertentie moet je goed nadenken of je zwart-wit- of kleuren afbeeldingen wilt gebruiken. Hierboven las je al, dat zwart-wit reclame ervoor zorgt dat consumenten zich op de basis te concentreren, terwijl kleur kan helpen bij het promoten van specifieke kenmerken van je product.

 

Dus, als de functie van je product superieur is, kun je het met succes in zwart-wit promoten. Gaat het bij jouw product meer om secundaire kenmerken? Gebruik dan kleur om de aandacht op deze kenmerken te vestigen.

Hoe kan Alion je daarbij helpen?

Verreweg de eenvoudigste (en als je het ons vraagt ook de leukste) manier om onze hulp in te schakelen is contact opnemen met Niels of Kezia. Zij vertellen je graag meer over hoe we samen jouw merk tot een succes maken. Nóg sneller antwoord op je vraag?

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Bronvermelding
Dit is ook interessant