1. Permissiemarketing

We beginnen meteen met een macrotrend. Een macrotrend is een trend die voortkomt uit behoeftes of gevoelens van een breed publiek. Zoals we allemaal weten en ervaren zijn er in de laatste jaren wat veranderingen gekomen met betrekking tot digital privacy en cookies. Maar wat is permissiemarketing eigenlijk? Wanneer je als bedrijf toestemming vraagt aan de potentiële klant, voordat je een product of dienst aanbiedt is er sprake van permissie.

 

Bedrijven zijn erg goed geworden in het 'stalken' van onze potentiële klanten, maar minder goed in “talking”. Vanwege de manier waarop de big tech zich heeft gedragen staan onze geliefde third-party cookies met één voet in het graf. Daarom is het zaak om in 2022 zeker aan de slag te gaan met je eigen ‘first-party” data strategie. Hoe ga je zelf bezoekers, vooruitzichten en klanten identificeren en relaties met hen opbouwen? Er zijn tal van platformen voor die je hierbij assisteren, maar het begint natuurlijk ook met een goede contentplanning. Zelf maken we bijvoorbeeld gebruiken van een actieve contentstrategie die we combineren  met whitepaper campagnes.

2. Customer Journey Orchestration

Vroeger stond het bedrijf en de kwaliteit hiervan centraal, maar tegenwoordig is het erg lastig voor bedrijven om zich op deze manier te onderscheiden. Het is daarom beter om te focussen om de reis  van de klant met jou bedrijf of product. Wat is klantreis orkestratie of journey orchestration?

 

Met journey orchestration willen bedrijven consumenten tijdens hun journey tot ‘conversie’ volgen en deze zo persoonlijk en relevant mogelijk te maken. Dus geen ‘one size fits all’ maar eerder gericht op een bepaalde doelgroep of zelf persoonlijk contact met de klant. Zoals we wel vaker zeggen Aandacht is zeldzaam en verwachtingen zijn hoog. Daarom is het belangrijk om onverdeelde aandacht aan je potentiële klanten te geven. En omdat wij als marketeers ook niet alle tijd van de wereld hebben moeten wij hier ook een onderscheid in maken van die die potentiële klanten precies zijn. Als je weet dat maar 5% van de bezoekers die je aantrekt daadwerkelijk interesse heeft, hoe kun je daar door te testen en specifiek te ”targeten” 6% van maken?

In de customer journey is het elk contactmoment die telt. Daarom kan je merk het zich niet permitteren om een probleem met de voorraad te hebben nadat een klant via een advertentie voor juist dat ene product op je website komt. Het is een goed idee om daarom je marketing campagnes af te stemmen of voor te bereiden op eventuele problemen in de voorraad.

3. Sociale handel

Als marketeer weet je het: maak gebruik van social media! Er zijn genoeg voor- en nadelen over platforms en technieken, maar één ding is zeker, je wilt de route tussen awareness en conversie zo klein mogelijk maken. Er zijn veel verschillende manieren om dit te doen, maar één van de trends is door middel van sociale handel.

 

Sociale handel is: 'een subset van elektronische handel waarbij sociale media en online media betrokken zijn die sociale interactie ondersteunen, en gebruikersbijdragen om het online kopen en verkopen van producten en diensten te ondersteunen'. Dat is nogal een mond vol. Het komt erop neer dat je een social media platform direct kan gebruiken om je producten te verkopen. Zo verminder je het aantal handelingen die een potentiële klant moet uitvoeren.

4. Efficiënte en simpele content management

Je hebt het vast al een meegemaakt dat je een vriend of vriendin iets wilde laten zien op een website en de website er vervolgens een eeuwigheid over doet om te laden. Dat kan natuurlijk aan verschillende dingen liggen maar je kan er als bedrijf wel zo veel mogelijk aan doen om je website zo snel mogelijk te laten laden.

 

Een nieuwe oplossing die hierbij kan helpen is de komst van AVIF en WebP2 - nieuwe formaten voor afbeeldingen die verkleinde afbeeldingen van hoge kwaliteit produceren zonder veel in te leveren op kwaliteit. Ook blijft het belangrijk om simpele content te blijven produceren. Dit geldt ook voor advertenties! Het moet begrijpelijk zijn voor het jouw publiek. Met heldere content heb je een effectiever bereik. Dus om je te onderscheiden van de massa, is het een verstandige keuze om informatieve en toch rechttoe rechtaan content te leveren.

 

Het zijn typisch dit soort technische zaken die we graag adviseren, bijvoorbeeld in combinatie met ons snelle én gebruiksvriendelijke CMS Umbraco.

 

 

5. Video content

Als laatste in dit lijstje komen we bij video content. De enorme groei van TikTok verraadt het eigenlijk al, korte video’s zijn een must. 89% van de marketeers zal in 2022 investeren in korte videomarketing! Zonder een plan om volgend jaar in videomarketing te investeren, zou je achterop kunnen raken bij je concurrentie. Of het nu gaat om video's voor bij je social post, voor bij een blogpost, of voor op je website. Durf jij de stap naar video te maken?

Stralen met je digitale marketing?

Neem dan snel contact op met onze experts, we helpen je graag en goed!

Kezia Sieters-Jansen

Kezia Sieters-Jansen

Accountmanager

Niels Bovendeur

Niels Bovendeur

Managing Director

Dit is ook interessant