Website-ontwerpen en -technieken evolueren razendsnel. Zo ook verwachtingen van klanten. Je website is niet iets statisch, maar moet meebewegen. Elke site komt op een punt waarop het rendement afneemt en een nieuwe website de investering waard is. Hou je statistieken bij, dan kun je de effectiviteit van je site meetbaar maken. Onderstaande signalen zijn een teken dat een website aan vervanging toe is. Met een nieuwe site zet je de eerste stap richting meer digital power!
Google Analytics definieert 'bouncepercentage' als het percentage mensen dat naar de site komt en na het bezoeken van 1 pagina weer vertrekt. De kans is groot dat zij niet hebben gevonden wat ze zochten, niet geïnteresseerd zijn in meer informatie of zij vonden de webpagina te traag of moeilijk in gebruik.
Een fris nieuw ontwerp of aanpassingen erop kunnen deze problemen oplossen en bezoekers overtuigen verder te kijken. Als het bouncepercentage consistent hoger is dan 70-90%, is het vrijwel zeker dat een nieuwe website de moeite waard is (of op zijn minst een nieuwe variant met een update van de content).
Je merkwaarde, producten en alle communicatie er omheen zijn in ontwikkeling. Is de website daar ook in meegenomen? Een eerste indruk maakt het verschil tussen een nieuwe klant of een bounce. Zorg ervoor dat de site aansluit bij je boodschap, je merk en de huidige ‘pijnpunten’ van de doelgroep. Als jouw bedrijf beweert voorop te lopen, maar de website dat niet uitstraalt blijft je geloofwaardigheid niet overeind. Het is tijd voor een nieuwe site.
Een van de grootste problemen die we bij relatief oude sites zien, is het langzaam laden van de pagina's. We zijn snelle sites gewend en klikken liever naar een andere (snellere) site dan dat we wachten. Bezoekers blijven niet hangen totdat afbeeldingen zijn geladen, ook al zijn de beelden nog zo prachtig.
Lange laadtijden zorgen voor hogere bouncepercentages. Niet alleen dat, Google geeft voorrang aan snelle sites. Dat kan nogal een probleem voor jouw business zijn aangezien 94% van het organische zoekverkeer afkomstig is van Google. Blijf je concurrent voor!
Als voorbeeld: een succesvol bouwbedrijf maakt regelmatig gebruik van graafmachines. Voorheen werden deze gehuurd, maar tegenwoordig hebben ze de machines gekocht. Hierdoor ontstaat een nieuw verdienmodel: het verhuren van graafmachines. Het is ideaal om de verhuur ervan digitaal af te handelen. Helaas is de techniek van de website dusdanig verouderd dat deze optie niet geïmplementeerd kan worden. Het is tijd voor een site die het mogelijk maakt met het bedrijf mee te groeien. Dit is één van de redenen dat wij websites met Umbraco CMS bouwen. Het geeft de volledige vrijheid om maatwerk toe te passen waar dat gewenst is zonder in te boeten op de gebruiksvriendelijkheid.
Bedenk hoe snel modetrends veranderen of elektronische gadgets worden bijgewerkt; websites moeten gelijke snelheid houden. Zo hebben wij onze website de afgelopen 5 jaar tweemaal volledig vernieuwd. Natuurlijk zijn we voortdurend bezig met (kleine) aanpassingen volgens de nieuwste ontwerptrends en verbeteringen in de gebruikerservaring. Maar grote technische ontwikkelingen zoals de introductie van het Umbraco CMS en een nieuwe merkuitstraling maakten dat we twee keer een volledige nieuwe site lanceerden.
Als je op een interne of externe webontwikkelaar moet vertrouwen om elke wijziging of toevoeging aan de website door te voeren, dan kost dit waarschijnlijk (te veel) tijd en geld. Contentmanagementsystemen (CMS) zoals Umbraco maken het gemakkelijk om zelf de site te onderhouden zonder technische kennis. Met sjablonen en formulieren zijn eenvoudig nieuwe landingspagina's, CTA's, blogs en andere pagina's aan de website toe te voegen. Umbraco is zo gebruiksvriendelijk dat een opleiding overbodig is. Een snelle uitleg is voldoende voor contentbeheerders (redactieleden). Dit komt onder meer door de overzichtelijke boomstructuur en het intuïtieve paginabeheer.
We zien het veel: een tiental menu-opties in de navigatiebalk en een onduidelijke hiërarchie. Hebben bezoekers te veel keuze, dan raken zij verdwaald of zien zij door de bomen het bos niet meer. Met een goed ontworpen navigatie leid je de bezoeker door de site, zelfs naar de plek waar jij ze het liefst hebt. Het navigatie-probleem is niet ongebruikelijk bij websites die in de loop der jaren aan elkaar geknutseld zijn. Wanneer potentiële klanten de website bezoeken, moeten ze intuïtief begrijpen waar ze moeten klikken, en naadloos en snel navigeren naar de informatie waarnaar ze op zoek zijn. Hou het simpel.
Heel eenvoudig: als er niet genoeg leads of conversies vanuit de site komen is het tijd voor een upgrade. Alle ‘problemen’ die we in dit artikel noemen dragen bij aan slechte conversieratio's en zeker als meer dan één van deze punten spelen is de site dringend aan vernieuwing toe. Het resultaat maakt het meer dan de moeite waard.
Het mobiele websiteverkeer is wereldwijd goed voor meer dan de helft van de websitebezoeken. Als een site niet compatibel is met mobiele apparaten, loop je al direct veel potentiële bezoekers mis. Zelfs als een website mobielvriendelijk lijkt, omdat deze responsive is bij het bekijken op meerdere apparaten, is dat tegenwoordig niet meer voldoende. Het gedrag van een mobiele gebruiker is anders dan dat van een desktopgebruiker. Content wordt sneller geconsumeerd en dus ook sneller verwacht. Mobile-first websites laden sneller en zoekmachines meten hun zoekresultaten vanuit een mobiel standpunt, niet vanuit desktop. Als je een frisse start maakt voor je site, overweeg dan een mobile-first webdesign. Dit zal in de toekomst alleen maar belangrijker worden.
Inbound marketing houdt kortgezegd in dat je zorgt dat je info zo interessant is dat mensen jouw content willen lezen en zelfs willen delen met anderen. Veel sites ‘zenden’ alleen, bieden geen waardevolle inhoud. Geef gerust kennis en kunde weg. Laat zien dat je de expert bent, wek vertrouwen en begeleid mensen in hun aankoopproces. Neem alle vragen en twijfel weg. Een site die bezoekers aantrekt, boeit en verheugt is erg belangrijk. Een goed voorbeeld is een blog. Een goed onderhouden blog produceert met regelmaat veel waardevolle, relevante content. Dit trekt de juiste doelgroep naar de site, converteert ze in kwalitatieve leads, maakt ze wijzer en helpt uiteindelijk om ze in klanten (en promotors) om te zetten. Als je oude site geen opties biedt voor inbound marketing is het tijd voor een update!
Weet je na het lezen van dit artikel dat je site aan vernieuwing toe is? Dan helpen wij graag om de juiste stappen te zetten en een website te realiseren die het echte werk doet. De eerste stap is simpel: even via mail of telefoon contact met ons opnemen.